• Gratis levering via je opticien
  • Meer dan 80 winkels in Nederland
  • Grootste aanbod contactlenzen

Veelgestelde vragen 

Op de pagina over lenzen kun je meer informatie vinden over het dragen van lenzen. Heb je desondanks alsnog vragen? Wellicht dat je vraag dan hieronder beantwoord wordt. Staat je vraag er niet bij, neem dan gerust contact op met onze klantenservice.

Vragen over

Waarom LensOnline?

Jazeker! Wij bieden originele producten rechtstreeks van de fabrikanten aan. Exact dezelfde producten zoals bij de opticien. Het is echter van cruciaal belang om regelmatig een oogcontrole te laten uitvoeren en een van onze optometristen te bezoeken, zelfs als je online bestelt. Een overzicht van onze partners vind je hier bij Filialen
Bestellen kan via een veilige manier dankzij onze gekende betaalmethoden zoals Bancontact, PayPal en creditcard. Bovendien garanderen we een betrouwbare en persoonlijke service via onze klantendienst die ondersteuning biedt en jouw eventuele vragen of zorgen samen met jou bekijkt en oplost.

Onze lenzen en lenzenvloeistoffen zijn 100% origineel. Wij kopen onze producten rechtstreeks in van de fabrikant. Omdat we een slim voorraadsysteem hebben, krijg je bij ons meestal zelfs langer houdbare producten dan bij de opticien en dat is handig voor bijvoorbeeld lenzenvloeistof. Origineler kan niet!

Klant worden bij LensOnline biedt verschillende voordelen. Allereerst staan we bekend om onze betrouwbare, veilige en snelle service. Klanten kunnen vertrouwen op een hoogwaardige dienstverlening, ondersteund door specialisten in al hun filialen. 
Daarnaast bieden we de mogelijkheid om originele merklenzen en lenzenvloeistoffen aan te schaffen, rechtstreeks ingekocht van fabrikanten.  
Bovendien streven we ernaar om klanten op een gezonde en verantwoorde manier te helpen met het dragen van lenzen. Wij raden regelmatige oogcontroles aan en bieden professioneel advies in al onze filialen, waar klanten terechtkunnen voor ondersteuning en expertise.

Contactlenzen

Het bepalen van welke lenzen je nodig hebt, is een individuele kwestie en hangt af van verschillende factoren, zoals merk, soort, type, en sterkte die bij jouw ogen passen. Daarnaast is ieder oog uniek waardoor het belangrijk is dit van tevoren te laten checken bij een van onze opticiens. Wij adviseren sterk om eerst contact op te nemen met een van onze opticiens voor deskundig advies voordat je lenzen aanschaft.  
Er zijn aanzienlijke verschillen tussen lenzen, zoals materiaal, watergehalte en diameter, die van invloed kunnen zijn op het draagcomfort en de gezondheid van je ogen. Slechtpassende lenzen kunnen oogproblemen veroorzaken, iets wat we jou uiteraard willen besparen.  
Op onze website of in een van onze filialen kun je deskundig advies inwinnen om de juiste lenzen te kiezen die passen bij jouw specifieke behoeften en ooggezondheid.  
Mocht je nog meer vragen hebben over onze contactlenzen, kun je altijd contact opnemen met onze klantendienst.

De keuze van lenzenvloeistof is persoonlijk. Ook hier geldt: je optometrist of opticien kan hierin een advies uitbrengen. Wij verkopen alle merken en je kunt bij ons dus zonder probleem het bestpassende product bestellen. Let op dat lenzenvloeistof bijna even belangrijk is als de lenzen zelf. De verkeerde vloeistof kan ogen irriteren. We raden je aan om eerst contact op te nemen met een van onze opticiens. Een opticien in jouw buurt kun je terugvinden via de pagina Filialen

Als je nog nooit eerder contactlenzen hebt gedragen, vraag je je wellicht af hoe je ze moet in- en uitbrengen. We raden je aan om als nieuwe contactlensdrager eerst een afspraak te maken bij een van onze contactlensspecialisten. Zij raden je niet alleen aan welke lenzen het beste bij jouw ogen en levensstijl passen, maar leren je ook hoe je moet instoppen. Samen met jou gaan ze door alle stappen heen zodat je zelfverzekerd thuis je lenzen op eigen houtje kunt in- en uithalen. Vind een van onze contactlensspecialisten bij jou in de buurt via de pagina Filialen.

Hoe vaak je je lenzen moet vervangen, hangt af van het type lenzen dat je draagt. Over het algemeen zijn er verschillende vervangingsschema's: 

  • Daglenzen: Deze lenzen worden elke dag vervangen. Je draagt ze een dag en gooit ze daarna weg. Dit type lens vereist geen reiniging en opslag met lenzenvloeistof. 
  • Weeklenzen: De meest hygiënische manier is om deze lenzen om de twee weken te vervangen en ‘s avonds te reinigen met lenzenvloeistof en te bewaren. 
  • Maandlenzen: Maandlenzen worden gedurende een maand gedragen voordat ze worden vervangen. Maandlenzen moeten dagelijks worden gereinigd en 's nachts worden bewaard in lenzenvloeistof. 

Het is cruciaal om het vervangingsschema van je specifieke lenzen te volgen, aangezien dit de gezondheid van je ogen en het draagcomfort beïnvloedt. Het negeren van het aanbevolen vervangingsschema kan leiden tot oogirritaties, infecties of andere complicaties. Raadpleeg altijd je opticien of oogzorgspecialist voor specifiek advies met betrekking tot jouw type lenzen en hun vervangingsschema.

Oogcontroles

Wij raden aan om één keer per halfjaar een oogcontrole te laten doen(twee keer per jaar dus). Deze periode is precies goed om eventuele problemen tijdig te signaleren. Mocht je tussentijds problemen of hinder ondervinden met je lenzen, dan adviseren we uiteraard zo spoedig mogelijk de ogen te laten controleren bij één van onze opticiens. Een overzicht van al onze partners vind je hier: Filialen

Eén van de voordelen van LensOnline is dat we jou een professionele service aanbieden in al onze filialen. Het is onze doelstelling om onze klanten op een gezonde en verantwoordelijke manier te helpen met het dragen van lenzen. Daarom herinneren we onze klanten er dikwijls aan om op tijd langs te gaan voor een controle bij jouw opticien in de buurt. Er zijn immers te veel verschillen tussen de lenzen (zoals materiaal, watergehalte, diameter, ...). Slechtaangepaste of verkeerde lenzen dragen kan oogproblemen veroorzaken. Een opticien in jouw buurt kan je terugvinden via de pagina : Filialen

De prijs van een oogtest varieert afhankelijk van de test die moet worden uitgevoerd.

Bestellen bij LensOnline

Om een bestelling te plaatsen neem je de volgende stappen: 

  • Selecteer je gewenste contactlenzen, vloeistoffen of andere oogzorgproducten op onze website 
  • Vul je lensgegevens (zoals sterkte) in. 
  • Plaats ze in je winkelmandje. 
  • Als je alle gewenste producten in je winkelmandje hebt gestopt, ga je naar het besteloverzicht. 
  • Vul je adresgegevens en betaalgegevens in op het bestelformulier en reken af. 

Na het invullen van je gegevens, kun je afrekenen en worden de producten direct uit voorraad geleverd of bij de leverancier besteld.

Het kan zijn dat deze worden tegengehouden door de spamfilter van je e-mailprogramma. Wij adviseren om je spamfilterinstellingen te controleren en zo nodig aan te passen.

  • Bancontact/Maestro 
  • Google Pay
  • Apple Pay 
  • PayPal 
  • VISA/Mastercard 
  • Overschrijving 
  • Cash (enkel in filialen)
  • IDeal 
  • Betaalterminal in de filialen 

Er worden geen verzendkosten aangerekend als je de bestelling in een van onze filialen laat leveren. Indien je kiest om je bestelling thuis te laten leveren of in een Bpost-PostPunt, hanteren wij een verzendkost van €4,90.

Annuleren

Het herroepingsrecht is 14 dagen. Je kunt je bestelling dus zeker nog annuleren als je nog niet hebt betaald. Neem bij twijfel contact op met de klantenservice.

Het herroepingsrecht is 14 dagen. Je kunt je bestelling dus zeker nog annuleren. Neem bij twijfel contact op met de klantenservice. Indien de bestelling reeds verstuurd is en je wenst de bestelling toch nog te annuleren, moeten de producten onbeschadigd, onbeschreven en in een verkoopbare staat teruggestuurd worden. Meer informatie daarover vind je in het Retourbeleid.

De terugbetaling gebeurt via hetzelfde betaalmiddel dat je hebt gebruikt tijdens het bestelproces. Wil je de terugbetaling liever via een andere betaalmethode ontvangen? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Verzenden

Het verzendproces verloopt via de onderstaande stappen: 

  • Je bestelling wordt bij elkaar gezocht in ons distributiecentrum 
  • Je bestelling wordt samen met andere LensOnline-bestellingen naar een bpost-sorteercentrum gebracht 
  • Je bestelling wordt door bpost gesorteerd op basis van de postcodes 
  • Je bestelling wordt door bpost bezorgd op het door jou opgegeven afleveradres

Het kan zijn dat deze worden tegengehouden door de spamfilter van je e-mailprogramma. Wij adviseren om je spamfilterinstellingen te controleren en zo nodig aan te passen.

Bezorgen

De levertijd is per product verschillend en staat vermeld bij ieder product. De levertijd hangt af van de beschikbaarheid bij de leverancier, de voorraad in de winkel en de stock bij LensOnline. Indien je dringend contactlenzen nodig hebt, kun je rechtstreeks bij de opticien een bestelling plaatsen in de winkel en je lenzen meteen meenemen naar huis (indien voorradig in de winkel).

Op het moment dat je bestelling wordt verzonden vanuit het distributiecentrum komt er in je ‘LensOnlineprofiel’ bij de bestelling ‘Verzonden’ te staan. Je ontvangt dan ook per e-mail een verzendbevestiging van ons met een Track & Trace-link zodat je jouw bestelling online kan volgen op de website van bpost.

Indien je kiest voor ‘levering via DPD’ (€6,90 verzendkosten), dan ontvang je een e-mail zodra de bestelling verzonden wordt waarin ze maximaal één uur voor de levering het leveringsadres nog kunnen wijzigen. (Dit is pas mogelijk als de bestelling verzonden wordt, dus dit verandert niets aan de levertijd van de bestelling.)

Leveringen zijn enkel mogelijk in België, Nederland, Frankrijk, Luxemburg en Duitsland. Het enige wat je hoeft te doen is het leveringsadres wijzigen naar het correcte adres. Voor de exacte verzendkosten kan je contact opnemen met onze klantendienst: 085 487 43 00.

  • thuis of op het werk
  • in een LensOnline-filiaal (gratis verzending)  
  • in een bpost-PostPunt 
  • in een bpost-Pakjesautomaat

Dit is afhankelijk van de gekozen betalingswijze en de voorraad van je gekozen producten. 

- Bancontact, Mister Cash, Visa, Mastercard 
- Overschrijving: twee à drie werkdagen 
Nogmaals: deze levertijden gelden enkel voor producten die in voorraad zijn.

De bezorger van bpost biedt de bestelling aan op het afleveradres. Mocht je niet thuis zijn tijdens de eerste bezorgpoging dan ontvang je hiervan een afwezigheidsbericht in je brievenbus. Vervolgens kan je kiezen uit twee opties:  
  • bpost bellen om een nieuwe bezorgafspraak maken de bestelling zelf 
  • in een bpost-PostPunt of postkantoor ophalen  
Meer informatie over bezorgingen vind je direct op de website van bpost.

Op dit moment is het niet mogelijk om zelf de bezorgtijd van je bestelling te bepalen.

Je kan jouw bestelling op een ander adres dan je factuuradres laten bezorgen. In je LensOnlineprofiel heb je de mogelijkheid om een factuuradres en leveringsadres op te geven onder ‘Factuuradres’. Dit kan je te allen tijde aanpassen. Hierdoor heb je de vrijheid om bijvoorbeeld de ene keer je bestelling te laten bezorgen bij je thuis en de volgende keer op kantoor. 
Let op: Na het definitief plaatsen van je bestelling kan je het afleveradres niet meer wijzigen. Ook onze klantendienst kan dit niet meer aanpassen.

Je kan ervoor kiezen om je bestelling op een bpost-afhaalpunt of in een LensOnline-filiaal te laten bezorgen. Tijdens het bestelproces kan je jouw manier van levering kiezen.

  • België: Bpost  
  • Nederland: PostNL  
  • Frankrijk: Colissimo en mondial relay  
  • Duitsland: DPD  
  • Luxemburg: DPD

Retourneren

Indien je bestelling één of meerdere verkeerde artikelen bevat, kun je de bestelling binnen de 14 werkdagen na ontvangst gratis retourneren. De verkeerde producten worden omgeruild indien de verpakking ongeopend is. Gebruikte producten, beschadigde verpakking of producten in de niet-originele-verpakking worden niet omgeruild of terugbetaald.

In het geval dat je één of meerdere artikelen hebt besteld, maar deze niet hebt ontvangen, kun je het best contact opnemen met onze klantendienst. Wij helpen je graag verder en kijken met jou naar een oplossing.

Retourneren van artikelen is in sommige gevallen mogelijk, maar met lenzen gelden er natuurlijk wat extra regels. Lees voor meer informatie onze Algemene Voorwaarden, artikel Zichttermijn. Voor meer informatie kun je contact opnemen met onze klantenservice, zodat we wat vragen kunnen stellen over jouw bestelling en de retourprocedure kunnen uitleggen. Meer informatie vind je op de pagina van het Retourbeleid

Voor vragen in verband met je bestelling kun je onze klantendienst steeds contacteren via het nummer 085 487 43 00. Zij staan je met raad en daad bij en dit kan elke werkdag van 9u tot 17u. Bovendien kan je ook altijd e-mailen naar info@lensonline.nl of hen via Messenger een bericht sturen.

Garantie

Voor EyeDefinition hebben we de 100% tevredenheidsgarantie in het leven geroepen. Meer informatie daarover vind je hier.

Betalingen in het LensPlan-abonnement

Afhankelijk van de producten die je hebt gekozen (dag- of maandlenzen), betaal je iedere maand een stuk van je levering af gedurende een periode van drie of zes maanden. 

  • Daglenzen: Op het moment van de levering start de eerste afbetaling aan een derde van de totaalprijs en dit gedurende drie maanden tot er weer een nieuwe levering is. Zodra er een nieuwe levering is, heb je de vorige producten volledig afbetaald. 
  • Maandlenzen: Op het moment van de levering start de eerste afbetaling aan een zesde van de totaalprijs en dit gedurende zes maanden tot er weer een nieuwe levering is. Zodra er een nieuwe levering is, heb je de vorige producten volledig afbetaald.

Dat is afhankelijk van het type lenzen, het abonnementstype dat je hebt gekozen en de eventuele servicekost. Kijk op https://lensplan.lensonline.nl en ontdek hoeveel je zou betalen door de gewenste producten en abonnement aan te duiden. Je kan ook meer informatie opvragen bij jouw LensOnline-opticien of bij onze klantenservice. 
Bij het Premium LensPlan betaal je een extra servicekost die varieert van opticien tot opticien. Vraag meer informatie bij jouw LensOnline-opticien over het opstarten van een Premium LensPlan en de additionele kost.

Je betaalt je producten iedere maand af. Afhankelijk van je producten betaal je ofwel een derde van het totaalbedrag iedere maand of een zesde van het totaalbedrag tot de nieuwe levering.

LensPlan-abonnement pauzeren

Nadat je je hebt ingelogd op https://lensplan.lensonline.nl/, kan je via je account je abonnement pauzeren. Het abonnement ‘bevriest’ dan en er volgen tijdelijk geen leveringen meer.

Via je account kan je je abonnement weer heropstarten. Er volgt dan een nieuwe levering en de betalingen worden weer hervat zoals voorheen.

Je betaalt nog tot de lenzen die je al ontvangen hebt volledig betaald zijn. Er volgt dan geen nieuwe levering en dus geen nieuwe betaling. Pauzeer je het LensPlan minder dan één maand voor de volgende bestelling? Dan gaat die bestelling nog gewoon door.

LensPlan-abonnement stopzetten

Wat jammer dat je je abonnement wenst stop te zetten. Nadat je je hebt ingelogd op de website, kan je via je account je abonnement stopzetten.

Uiteraard kan dat! Je kan je abonnement weer gewoon opstarten door opnieuw te registreren of in te loggen en een nieuw abonnement op te starten online of bij een LensOnline-opticien bij jou in de buurt.

De automatische afbetaling stopt zodra de laatste bestelling volledig is afbetaald en er worden geen nieuwe producten meer verstuurd. Annuleer je het LensPlan minder dan één maand voor de volgende bestelling? Dan gaat die bestelling nog gewoon door.

LensPlan-abonnement beheren en wijzigen

Door je account op https://lensplan.lensonline.nl te raadplegen en vervolgens op ‘Beheer abonnement’ te klikken. Daar kan je de gewenste adresgegevens aanpassen en ook je betaalmethode wijzigen indien gewenst.

Producten aanpassen in het abonnement is enkel mogelijk bij onze LensOnline-opticiens. Voor meer informatie over het wijzigen van de producten in je abonnement, kan je ook steeds terecht bij onze klantendienst.

Zodra het abonnement van start gaat, kan je ervan uitgaan dat dit, afhankelijk van je gekozen producten, drie of zes maanden later wordt geleverd. Je kan zelf niet kiezen op welke dag dit exact is. Je krijgt een e-mail als je producten ons magazijn hebben verlaten met een track-and-tracecode en op die manier kan je de levering nauwlettend opvolgen.

Zie retourbeleid LensOnline.

Klachten en opmerkingen

Mocht je een klacht of een opmerking hebben, of het nu gaat over een product of onze dienstverlening, dan willen we je zo snel mogelijk en zo goed mogelijk helpen. Neem bij klachten het liefst telefonisch contact met onze klantenservice op via nummer 085 487 43 00. Zo kunnen we meteen naar jouw probleem luisteren en samen kijken naar de bestmogelijke oplossing. Je kan ook mailen naar info@lensonline.nl. We beloven je binnen de drie werkdagen inhoudelijk te antwoorden.

Bij buitengerechtelijke regeling van het geschil is de Consumentenombudsdienst van de Federale Overheid bevoegd om elke aanvraag tot buitengerechtelijke regeling van consumentengeschillen te ontvangen. Deze zal op haar beurt de aanvraag ofwel zelf behandelen ofwel doorsturen naar een gekwalificeerde entiteit. Je kan de Consumentenombudsdienst bereiken via deze link: https://www.degeschillencommissie.nl/ . Bij geschillen met een grensoverschrijdend karakter kan je bovendien beroep doen op het Online Dispute Resolution platform van de Europese Unie via deze link.

Tijdens het bestelproces geeft u aan akkoord te gaan met onze Algemene Voorwaarden, wat betekent dat je weet wat we afspreken. Hierin beschrijven wij onder welke afspraken je de producten geleverd krijgt. Heb je vragen over onze algemene voorwaarden, neem dan gerust contact met ons op. Wij lopen dan eventueel de voorwaarden met jou door. De voorwaarden vind je overigens hier: Algemene Voorwaarden

Bij iedere bestelling vragen wij jou om enkele gegevens, zoals bijvoorbeeld je adres (zodat we weten waar de producten naartoe moeten). In de Privacyverklaring leggen we uit wat we met je gegevens doen. Zo beloven wij daarin dat we jouw gegevens niet doorverkopen aan derden, je geen ongevraagde mails sturen en je gegevens met zorg behandelen. Mocht je vragen hebben over onze Privacyverklaring, neem dan contact met ons op. Dit kan telefonisch via het gratis nummer 085 487 43 00 of via info@lensonline.nl.